ADUAN OSH / OSH GRIEVANCES (PART 1)
ADUAN OSH / OSH GRIEVANCES (PART 1)
Aduan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (OSH) merujuk kepada aduan tidak formal atau formal yang dibuat oleh seorang pekerja apabila mereka percaya bahawa keadaan kerja mereka tidak selamat atau tidak sihat. Jika anda menghadapi kebimbangan sedemikian, anda mempunyai hak untuk mengemukakan aduan secara terus kepada ketua jabatan dan wakil NUBE anda. Berikut adalah cara melakukannya:
~~~~~~~~~~
Aduan Tidak Formal / Non-Formal Grievance:
Aduan tidak formal boleh diselesaikan melalui komunikasi terbuka antara pekerja dan pengurus mereka yang terdekat.
Mendorong budaya dialog terbuka, semakan berkala, dan mesyuarat pasukan membantu mencegah isu-isu ini berlarutan.
~~~~~~~~~~
Aduan Formal / Formal Grievance:
Apabila saluran tidak formal tidak berkesan atau apabila aduan lebih serius, pekerja boleh meningkatkan perkara tersebut.
Aduan formal mengikuti proses berstruktur yang dinyatakan dalam dasar syarikat dan NUBE. Hubungi wakil NUBE anda untuk penjelasan lanjut serta bimbingan untuk membuat aduan formal.
Majikan diwajibkan secara undang-undang untuk menetapkan prosedur aduan yang menggariskan bagaimana aduan formal harus ditangani.
~~~~~~~~~~
Perlindungan daripada Tindak-balas Majikan:
Majikan dikehendaki mematuhi undang-undang keselamatan dan memastikan tempat kerja bebas daripada tindak-balas.
Jika anda menghadapi tindakan yang merugikan (seperti dipecat, diturunkan pangkat, atau diberi hukuman) kerana mengutarakan isu keselamatan, anda boleh mengemukakan aduan whistleblower kepada DOSH melalui wakil NUBE.
Undang-undang perlindungan whistleblower melindungi hak anda sebagai pekerja.
Ingatlah kesejahteraan anda adalah paling penting. Jika anda mempunyai sebarang kebimbangan, jangan ragu untuk bertindak!
#OSHawarenessNUBE #KeselamatanDiTempatKerja #AduanOSH #NUBECares
Likes Comments
To post likes and comments on National Union of Bank Employees stories, you will need to Signin or Register Now